mandag 29. september 2014

Med skogen som klasserom

Når høsten står for dør og trær og planter skifter farger, er det lett å la seg friste til å ta undervisningen ut i naturen.

Uteskole med skogen som arena gir elevene mer enn frisk luft og en pen "utsikt". Elevene får mulighet til å ta i bruk alle sanser på en annen måte enn i klasserommet. Gjennom å se, føle, høre, smake(!), kjenne og ikke minst gjøre, skapes det kanskje opplevelser og erfaringer som er eleven ikke bare leser om i en lærebok. Videre kan uteskole bidra til fysisk aktivitet og motorisk utvikling som skjer på barnets premisser. Trær for eksempel, er fantastiske klatrestativ. 

Naturopplevelsene og uteaktivitetene gir også deg som lærer muligheten til å ta i bruk ulike læringsstiler og til å skape en felles erfaringsbakgrunn hos dine elever. Dette igjen åpner opp for videre læring og kanskje også en større forståelse hos elevene. For ikke å snakke om hvordan uteskole kan bidra til å styrke samhold og toleranse i elevgruppen din. I norskfaget kan uteskole i skogen eller hvor du måtte befinne deg også brukes til begrepslæring og til å utvide elevene sitt ordforråd. Ved å la alle erfare og oppleve vil ord og begreper kunne knyttes til noe forståelig. Vi er alle forskjellige og trenger kanskje ulike "bilder" og forklaringer for å forstå begreper.

Hva med å prøve ut noe slikt i en norsktime? 

Du tenker kanskje at alt dette høres litt for godt ut til å være sant? Eller at det er en ting å skrive om det, en annen ting er å faktisk planlegge, undervise og kanskje til og med lære elevene noe? Skrekkbilder av elever som løper rundt mens du febrilsk prøver å holde den gode samtalen i gang får vel tanken på uteskole til å bli mindre fristende?

Da kan denne siden her kanskje inspirere deg til andre tanker :) Uteskole er ikke mer tidskrevende enn du selv gjør det til, og med litt hjelp fra slike nettsider er man kommet langt.

Husk at en plass må man begynne, elevene og lærer, altså du, må læres opp til å bruke naturen som klasserom på samme måte som de må lære seg å sitte ved pulter eller finne informasjon på nettet. 

Så hva venter du på? Norges flotteste klasserom venter rett utenfor dørstokken :)

6 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg i at uteskole gir både mulighet til å ta i bruk ulike læringsstiler og til å skape en felles erfaringsbakgrunn for elevene. Jeg tror også dette igjen åpner for videre læring og større forståelse hos elevene. Og da tror jeg dette spesielt kan være til fordel for de litt umotiverte elevene. For disse elevene er kanskje det å sitte ved pulten hele dagen, nærmest umulig. Det å ta disse med ut og la dem være litt mer praktiske vil kunne øke motivasjon og læringslysten deres betraktelig.

    SvarSlett
  2. Hei, så bra at du synes det :)Uteskole er spennende, men også kanskje litt skummelt om man ikke har arbiedet så mye med det før... Vist du er interessert i å lese mer om uteskole og evt arbeidsmetoder så anbefaler jeg A. N. Jordet sine bøker, spesielt Nærmiljøet som klasserom.

    SvarSlett
  3. Et eksemplarisk blogginnlegg om uteskole. Du er tydelig i teksten og du lenker til andre ressurser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Uteskole er noe som jeg personlig brenner veldig for, dette skinner kanskje gjennom i teksten også :)

      Slett
  4. Helt enig med deg Inger Helen! Det er absolutt mye å hente ved å bruke naturen, enten det er i skogen, fjæra eller på fjellet. Mange tverrfaglige prosjekter kan også foregå med naturen som bakteppe, og de grunnleggende ferdighetene skal innbakes i alle fag, så det er nok av muligheter for både muntlig og skriftlig aktivitet ut fra naturopplevelser. Førstehåndserfaringer er beste grunnlag. Det tror jeg er viktig å ikke glemme, for selv om man kan finne informasjon og bilder om det meste på nett, kan det ikke erstatte læringen som oppnås gjennom selvopplevd erfaring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Kristin. Dette med å erfare selv er noe man ikke må undervurdere.Her kan man jo trekke frem både Vygotsky og Dewey som teoretikere som går rett inn under tematikken læring gjennom samhandling med andre, og gjennom erfaring og refleksjon. Jordet er en som har latt seg inspirere av dette og som jeg nok en gang kan anbefale om du har lyst å lese mer om temaet :)

      Slett