torsdag 2. oktober 2014

Gjør din skole elevene til digitale tapere?

I følge NRK sin artikkel "Frykter mange barn kan bli digitale tapere", vil skolen ha mye å si på hvor gode elevene blir på digitale ferdigheter. Selv om Kunnskapsløftet har under de grunnleggende ferdighetene klart og tydelig satt opp mål for hva elevene skal inneha av kunnskap, ferdigheter og holdninger etter endt skolegang. At dette ikke blir oppfylt på alle skoler er som det kommer frem i artikkelen, en realitet. Dessverre ser det også ut at den største taperen er elevene, som  da blir digitale tapere i forhold til de elevene ved skolene som har et fokus på IKT. Slik jeg har erfart dette i praksis blir digitale ferdigheter mer en arbeidsmetode for å nå andre kompetansemål, enn et kompetansemål i seg selv. Her har nok mange skoler en jobb å gjøre, noe som slik jeg mener det, bør starte hos de som styrer "skoleskuta", altså politikerne. Om fokus ligger på målbare tester slik som PISA, er det kanskje ekstra utfordrende for lærere og skoleledelse å rette fokus mot for eksempel nettvett og  gode nettvaner? 


2 kommentarer:

  1. Flott at du lar seg inspirere og provosere av at skolen ikke "virker" som den burde. Skolen skal jo utjevne forskjeller og gi alle gode muligheter til læring og utdanning (og et godt liv). Det viser seg også at de skoleflinke bruker IKT til å lære enda mer og bedre, mens andre elever bruker IKT mest til ikkefaglige "ting". Her vil en IKT-sterk lærer være en avgjørende forskjell.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig i det du skriver her, Thomas. Spesielt når man ser hvordan nettresurser og bruk av IKT kan øke motivasjonen og skape elever som søker informasjon og kunnskap på en helt annen måte enn om de må bla i en bok.

    SvarSlett