Lyst å lage din egen ordsky? Se her |
Jeg har selv prøvd ut et slikt program for å skape en digital bildefortelling som består lyd( meg som forteller), tekst, bilde og musikk. Tilsammen skaper disse elementene en helhet som forhåpentligvis formidler et budskap til leser.
I skolesammenheng ser jeg klare fordeler med å bruke digitale multimodale tekster. Både som en ekstra ressurs for meg som lærer, der jeg kan ha laget egne bildefortellinger som brukes i undervisningen, eller ved å la elevene mine prøve ut å lage egne bildefortellinger. Ved å produsere multiodale tekster får elevene kanskje en større forståelse for hvilke elementer en slik tekst må inneholde og mottakerbevissthet når de skriver? De får også bruke ulike typer digitaleverktøy som de kan ha nytte av å kunne. Ved å fremstille digitale bildefortellinger som oppsummering eller repetisjon av et tema vil elevene bli nødt til å arbeide seg gjennom fagstoffet på en ny måte. Her krever det da kanskje at elevene virkelig forstår det de skal formidle? Det kan jo være en flott "bi-effekt" av å arbeide med digitale bildefortellinger.
Les mer her om bruk av digitale bildefortellinger i skolesammenheng.
God beskrivelse av multimodalitet. Ikke alle multimodale/sammensatte tekster må leses/ses på skjerm. En plakat er ment for utskrift hengende på en vegg. Fin poengtering av at mange "verktøy" inngår i produksjon av bildefortellinger.
SvarSlettLenke til en god og nyttig artikkel om bildefortelling i skolen. Bra.
Bra du presiserer, det glemte jeg nemlig å gjøre.
SvarSlett