Hentet her |
I egen praksis har jeg også sett at veggavisa ennå lever.... Hadde det ikke vært kjekt å kunne prøve andre måter å vise frem produktet på, alle skoler har jo tilgang til digitale hjelpemidler? Et godt alternativ som jeg har prøvd ut gjennom UiN er SCRIBUS. Et gratis program som man enkelt laster ned og kan bruke for å lage plakater og fremsider i alle farger og med alle mulige layouts og bilder til. Her kan alle bidra, selvom man kanskje ikke har den mest leselige håndskriften eller kan tegne de flotteste illustrasjonene. Elever får dessuten arbeidet med digitale ferdigheter, på en meningsfull og nyttig måte.
Virker dette som et nyttig verktøy å prøve ut? Les mer her
Last ned SCRIBUS gratis her...
Helt enig i det du skriver her, Inger Helen! Det er stor sjanse for at elever på barneskolen finner programmet Scribus både spennende, engasjerende og morsomt å arbeide med. Ved å la elevene f.eks. sitte i grupper for å lage en plakat i Scribus, stiller i utgangspunktet alle elever på lik linje. Med det tenker jeg på det du skriver i innlegget ditt; nemlig at håndskrift, tegne-egenskaper, klippe-ferdigheter osv. ikke er noen avgjørende faktor. I tillegg til det er det også verdt å nevne at jeg som fremtidig lærer ser verdi i å bruke programmet i undervisningsammenheng.
SvarSlettHei Reidar :) Så bra at du nevner hva du syntes er bra med programmet, kjekt å få flere synspunkter på bruken av Scribus. Når det kommer til bruk i skolesammenheng, er jo det mulig å prøve ut programmet i praksis?
SvarSlettJeg liker det du skriver om at alle kan få til noe bra. Kanskje kan han (eller hun) som ellers kommer til kort i skriving kreere en kjempeflott/god plakat?
SvarSlettJa, om man ser til mestringsforventning( Bandura) ser man også at mestring på et felt fører til mestring eller troen på at man kan mestre:) altså vil kanskje slike elever også oppleve skrivingen som overkommelig og spennende
SvarSlett