søndag 26. oktober 2014

Konnektivisme- Læring i det digitale samfunnet.

Som lærerstudent har vi alle hørt og lært om behavioristiske-, konstruktivistiske- og kognitvistiske læringsteorier, som sier noe om hvordan man tilegner, forstår og anvender kunnskap. Læringsteorier som alle har et pedagogisk grunnsyn i bunn, .Men i et samfunn som stadig endrer seg, der kunnskaper og egenskaper for å kunne delta og bidra til samfunnet forandrer seg kjappere enn noen gang, trenger man kanskje et pedagogisk modell- og syn på hvordan læring skjer i et moderne samfunn. Læring er ikke lengre en individuell aktivitet. Det er her konnektivismen kommer inn. Kort fortalt er konnektivsme et pedagogisk syn som ble i 2004 presentert av Siemens og Downes, og som deler Vygotskys teori om den proksimale utviklingssonen. I følge konnektivismen bør "Læring sees på som prosessen å skape koblinger til annet/andre og begrense eller utvide nettverket. Nettverk med noder og koblinger står som en metafor for tenkningen".
Hentet her

Siemens og Downes mente at arbeidsmåtene måtte endres på når man tar i bruk nye verktøy i den digitale skolehverdagen. De vektla at skolen sin virksomhet må gjenspeile samfunnet for å kunne gi elevene kunnskapene de trenger for å kunne delta i samfunnet. Derfor mener de at det er nødvendig at man integrerer dagens teknologi og medier i undervisningen og i måten elevene arbeider på. Dette er bare en kort intro og jeg anbefaler alle å sjekke ut denne linken for mer informasjon om temaet virket spennende. 



8 kommentarer:

  1. Så bra at du kommer med konnektivismen. Når, hvordan og hvor oppdaget du den? Jeg tror vi må ha ei økt om konnektivismen på neste samling.

    SvarSlett
  2. Ja, var spennende lesning det der. Kom over temaet når jeg leste på nettsiden,( se link) til Bærum kommune. Er kanskje et begrep som kan være greit å vite om

    SvarSlett
  3. Spennede! Sånn som jeg ser det, burde det rettes mer fokus på konnektivisme når vi snakker pedagogikk. Samfunnet endres mot mer bruk av ikt i undervisningen, men vi leser ikke mye om teorier rundt det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er rart at teoriene rundt læring blir eldre og eldre mens samfunnet stadig endrer seg.

      Slett
  4. Dette var veldig interessant! Har aldri hørt om denne retningen og det føles som den kan bli mer og mer aktuell og koble inn i arbeidet i skolen. Håper Thomas forteller mer om denne på samling, ja. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert aktuelt i forhold til eksamen også kanskje?

      Slett
  5. Svært godt reflektert, dette er noe jeg kommer til å ta med meg videre både som student, og som lærer. Bra du la ved linken, den skal jeg lese nermere på. Jeg tror nok vi lærere stadig må bli flinkere til å se skolehverdagen via et konnektivistisk syn.

    SvarSlett
  6. Ja, gjennom denne bloggen ser jeg også at vi kanskje er blitt flinkere til å se læring via et konnektivistisk syn.

    SvarSlett