I praksis erfarte jeg ved flere anledninger hvordan bruk av digitale hjelpemidler og bruk av IKT var med på å variere undervisningen og skape motivasjon blant elevene. Gjennom bruk av digitale skolebøker slik som Zeppelin, vil elevene få mulighet til å arbeide med fagstoffet på en måte som kan bidra til en større forståelse da eleven er i interaksjon med fagstoffet på en annen måte enn de leser teksten fra en bok. Digitale hjelpemidler kan bestå av flere lenker og mer informasjon en en side i en lesebok kan. Her kan elever som er interessert i å lese mer om for eksempel krokodiller bare klikke på lenken- og VIPS, så får man opp fakta som igjen kan skape nysgjerrighet.
For å lese mer om IKT for økt motivasjon anbefaler jeg denne siden http://www.regjeringen.no/templates/Underside.aspx?id=641286&epslanguage=NO-SE
Du har ei praktisk og god tilnærming til læring og IKT-bruk. IKT trenger slett ikke være komplisert uoverkommelig. Én god nettressurs kan "sette fyr på" læringsarbeidet.
SvarSlettHei. Gjennom praksis får man (om man har praksislærere som bruker nettressurser aktivt), se mange gode eksempler på hvordan man kan bruke IKT i norskfaget som en berikelse til fagstoffet. I tillegg ser man også hvordan elever responderer til å bruke andre læreresurser enn fagbok.
SvarSlett